PŮST. Jednodenní hladovka, která pomáhá mému zdraví + DÁREK na cestu

Půst. Můj každoroční jednodenní rituál, který praktikuju už pár let a o kterém budu také mluvit na mém webináři.

Kde se půst vzal?

Tenhle každoroční rituál mi navrhla před lety jedna známá, se kterou jsem tenkrát řešila můj jídelníček. Sama jej pravidelně držím už 6 let. Tehdy jsem poprvé držela jednodenní hladovku a pochopila, že to není nic strašného a že tím udělám něco navíc pro svoje střevo a moje zdraví. Víc o svém začátku a o tom, jak půst souvisí se změnami v péči o naše tělo, píšu v tomto článku. 

K tomu jsem doplnila kvalitní stravu, přidala přirozený pohyb a musím říct, že od té doby dokážu lépe vnímat svoje tělo a rozumím mu.

Výhody půstu

Než se podíváme na půst podrobněji, chci vám říct výhody jednodenního půstu, protože sem jednoduše patří a možná povzbudí ty z vás, které se na něj už nějakou dobu chystáte, ale zatím jste nenašly odvahu.

Pro mě osobně je totiž při všem, co dělám důležité vědět PROČ to dělám a co mi to přinese, aby se pro mě stal dlouhodobým rituálem.

Ohledně půstu a jeho výhod najdete na Internetu spoustu informací.

Nemusíte ale hned držet úplnou jednodenní hladovku, abyste pro sebe z půstu získaly přínosy. Stačí totiž začít třeba půstem, kdy celý den pijete jen ovocné a zeleninové šťávy a výhody jednodenní hladovky získáte postupně taky.

Co skvělého vám přinese jednodenní půst?

Je dokázané, že pravidelný půst:

  • Pomáhá zhubnout a střídání půstu a jídla spaluje účinně tuky na rozdíl od diety.
  • Zlepšuje citlivost na inzulin a vaše tělo tak bude lépe reagovat na sacharidy. Studie navíc dokazují, že inzulin je nejúčinnější právě během půstu.
  • Zrychluje metabolismus protože v době hladu si vaše tělo má čas odpočinout, takže pak budete kalorie spalovat efektivněji. Půst pomáhá regulovat trávení a podporuje zdravou funkci střev.
  • Posiluje mozek protože podporuje produkci důležitých bílkovin, které aktivují mozkové buňky.
  • Posiluje imunitu tím, že snižuje poškození těla volnými radikály, reguluje záněty v těle a snižuje riziko vzniku rakoviny.

Výhod půstu bych mohla vyjmenovat daleko více, ale tohle jsou ty moje proč.

  • Vím, jak reaguje moje tělo a moc dobře ho znám.
  • Naučila jsem se pracovat s hladem a půstový den pro mě není trápením, ale umím si ho pořádně užít.
  • Půst mi pomohl ovládat svoje chutě.

To vše jsou pro mě velmi důležité části péče o moje tělo. A tak i díky půstu můžu tohle svoje proč realizovat, kdy chci a zažívat dobrý pocit sama ze sebe.

Pravidla pro držení půstu

Půst si vždy dopředu naplánujte

Důležité je, abyste si půst dopředu naplánovala a psychicky se na něj připravila. Na ten den si neplánujte řádnou větší fyzickou, ale ani psychickou aktivitu. Je fajn udělat si relax den, kdy si můžete zajít na čerstvý vzduch nebo se zabavit aktivitou, která je vám milá.

Půst stačí držet 1 den

Ano, jednodenní půst je pro zdravotní účinky dostačující, není potřeba hned držet dlouhodobější hladovku. Ale stejně tak se počítá i půst, kdy třeba pijete ovocné a zeleninové šťávy, protože pořád je to lepší než nic. Pamatujte, že půst není soutěž, jestli to vydržíte, je to o poznání a vnímání vašeho těla.

Na půst se nalaďte

Na držení půstu se správně nalaďte, řekněte si svoje proč, proč chcete půst držet a jděte do něj jen, pokud cítíte, že je to pro vás správná cesta a ne proto, že ho držím já nebo vaše kamarádka. Pak to v pohodě zvládnete a možná se stane i vašim pravidelným návykem.

Jak tento hladový rituál vypadá v praxi a jak pracovat s hladem?

Já osobně ho provádím celkem 2x ročně, na jaře při očistě, kterou každý rok dělám, a pak většinou v lednu po svátcích. Půst můžete klidně držet několikrát ročně, každý týden, záleží jen na vás, jaká frekvence bude vyhovovat právě vám.

Jakmile budete půst držet poprvé, po pár hodinách vás přepadnou chutě a také pocítíte hlad.

Naše přirozená reakce je jít a něco si dát. Paradoxně, když si něco dáte, budete chtít víc a víc!

Proto když přijdou chutě a hlad (a ono to přijde), tak to zkuste překonat. Vnímejte svoje tělo, napijte se a s každou další myšlenkou na jídlo se zase napijte a najděte si nějakou činnost. Já osobně si na den půstu nic naplánuji. Trávím tento den nejlépe se Stellinkou, která mě krásně zaměstná, jdeme někam na procházku a děláme, co nás baví.

Zkrátka najděte si to svoje, aby byl tento den pro vás co nejpříjemnější.

Je půst pro každého?

To nejdůležitější jako při čemkoliv, do čeho se pouštíte, je nastavení hlavy. Pakliže vás vaše hlava nepustí, půst nevydržíte a naopak.

Vaše tělo dokáže vše, co mu dovolí vaše hlava.

Jednodenní půst může zvládnout úplně každý. Přísnější forma, kdy se hladoví i několik dní, není vhodná pro děti, starší děti ve vývinu, těhotné a kojící nebo vážněji nemocné osoby. O této formě půstu bych se vždy poradila s lékařem, popřípadě odborníkem na stravování.

Kdy je fajn si půst zkusit?

  • trpíte obezitou
  • jste podrážděné, ve stresu a problémy řešíte jídlem
  • máte neustálé chutě na něco a pořád musíte „něco zobat“
  • trpíte vlčím hladem
  • máte problémy s inzulinem
  • jste náchylná k nemocem

Rozhodně doporučuji začít s půstem pomalu, netlačte na sebe!

Nedokážete si celodenní půst zatím představit, ale chcete aspoň nějak začít?

Jestli se vám ani po přečtení tohoto článku do celodenního půstu nechce, ale přesto chcete aspoň nějak začít, tak i tak pro vás mám jednoduché a konkrétní tipy, jak můžete výhody půstu využít a začít postupně.

  • Dělejte přerušovaný půst: Půst může mít spoustu podob, takže si zkuste pro začátek půst přerušovaný, více o mých zkušenostech si můžete přečíst v tomto článku.
  • Stačí částečný půst: Nemusíte hladovět úplně, půst může vypadat i tak, že si dáte odlehčený den, kdy budete jen pít 100 % ovocné a zeleninové šťávy, které vás aspoň částečně zasytí nebo si můžete udělat jen den na ovoci a zelenině.
  • Méně sacharidů během dne: Zkuste si den, kdy si dáte třeba jen poloviční porci přílohy a místo toho naložíte více zeleniny a kvalitní bílkovinu. Vynechejte aspoň na jeden den přidaný cukr.

Tohle všechno jsou cesty, jak si můžete s půstem hrát a udělat si z něj ve svém stravování změnu, která vás bude bavit.

Já jsem si právě udělala sesumírování pro tento rok, abych věděla, co dalšího chci pro svoje tělo udělat. A říkala jsem si, že by vám můj sumář mohl pomoci v tom, abyste v tomto roce mohly taky udělat změny pro svoje tělo. 🙂

Je fajn si to sesumírovat, napsat, je to potom hned jasnější.

A tak jsem vám připravila průvodce. Stáhněte si jej kliknutím na odkaz níže (bez nutnosti zadávat e-mail), vytiskněte si jej a věnujte čas jen samy sobě a svému tělu.

Přeju si, ať je pro vás tento článek inspirací a třeba vás nakopne do poznání nového způsobu, jak udělat pro své tělo zase něco navíc.

Hanka

,,Pomáhám lidem připravit si jídlo, aby jim bylo dobrým sluhou a ne zlým pánem a zároveň ukazuju, jak lze propojit zdravé tělo se zdravou myslí. Jsem šťastná maminka, milující manželka, která celý profesní život něco prodávala. Spojuji 4 témata do jednoho celku – jídlo, pohyb, bylinky a homeopatii.'' Můj příběh si přečtěte tady >> Jsem autorkou eBooku Jak být efektivní v kuchyni. eBook si můžete stáhnout zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.