Stravování cukrfrí a návrat o pár kilo a pár let zpět. Jaké jsou moje zkušenosti po roce bez sacharidů?

Ženské tělo, ať chcete nebo ne, může být náchylnější k tloustnutí. Je to díky hormonu estrogenu, který působí tak, že potřebujeme více tuků, abychom zůstaly plodné. A právě z tohoto důvodu přibíráme v některých fázích života více. Je to v pubertě, při menstruaci, v těhotenství nebo v přechodu.

A moc dobře vím, jak my ženy řešíme svoji postavu, svoje tělo a kila. A protože jsem od vás dostala spoustu dotazů, jak to zvládám jako cukrfrí a jestli to má vliv na to, že vypadám mladší než ve skutečnosti jsem a jestli jsem tím i zhubla, rozhodla jsem se na toto téma napsat ještě jeden článek.

Spousta dotazů došla zejména po odvysílání webináře, který měl velký úspěch a dopadl nad mé očekávání. A pro ty, co neviděly, píšu😉

Píšu ho rok po tom, co jsem si řekla, že zkusím žít cukrfrí, protože už je to doba, kdy vím, že je mi cukrfrí vlastní a že ho nevnímám jen jako nějakou etapu mého života, ale jako svůj životní styl. Hned na úvod vám můžu napsat, že:

  • už se necítím unavená a mám stálou hladinu energie po celý den
  • mám kvalitnější spánek
  • hned ráno po probuzení nemám hlad
  • díky cukrfrí jsem si vyřešila zdravotní problém
  • zlepšily se mi chutě a vnímám přirozenou chuť potravin

Chci vám v tomto článku srovnat zkušenosti, jak jsem se stravovala před cukrfrí a co se změnilo při cukrfrí. A je toho dost. Zároveň ho píšu pouze na základě mých osobních zkušeností, nejsem lékař, ani výživový poradce. Ale tím, že svoje tělo vnímám a už pár let poslouchám, tak vám dokážu velmi dobře a věrohodně tyto zkušenosti předat.

Přála bych si, aby byl tento článek inspirací pro každou z vás, která řeší, že chce mít zdravé tělo a cítit se v něm fajn.

A je jedno, jestli je vám 20 nebo 50. Pořád můžete začít stravovat se jinak, vědomě, abyste pak ještě navíc viděla i cítila na sobě výsledky.

A pozor. Budu se tady bavit o kontroverzním tématu, jak žiji nejen BEZ CUKRU, ale kompletně BEZ SACHARIDŮ. Takže pokud toto téma někoho zvedá ze židle, tak dál už nečte. 🙂

Aby tělo mělo to, co opravdu chtělo

Nemusíte být žádný odborník na výživu, abyste nejspíš věděla, že cukr je dnes bohužel téměř všude a je do nás dnes dopován už odmala.

Většina z nás jí celý den víceméně sacharidová jídla, snídaně ovesné vločky, oběd těstoviny, večeře pečivo s pomazánkou. Jsme zvyklé dát si ke káviččce zákusek, za odměnu něco dobrého, na nervy taky něco dobrého a taky máme nadbytek ovoce.

Před cukrfrí jsem to měla stejně, i když jsem jedla zdravě. Takže vám hned řeknu, kdy je vhodné nad stravou cukrfrí uvažovat:

  • Stává se vám, že jste bezdůvodně podrážděná, vznětlivá, máte výkyvy nálad a energie.
  • Máte zdravotní problémy typu zánětů, ekzémů, plísní, vyrážek, trávicích problémů.
  • Trpíte nespavostí, večer nemůžete usnout a ráno se budíte s pocitem, jakobyste ani nespala.
  • Vážíte neustále jídlo, počítáte kalorie a chystáte krabičky.
  • A v neposlední řadě jíte zdravě, cvičíte, ale pořád ne a ne zhubnout ta poslední kila.

Mohla bych psát dál, ale myslím, že tohle jsou takové hlavní důvody. A prosím vás, tohle píšu z vlastní zkušenosti, protože tímhle vším jsem si já na své cestě za zdravým životním stylem prošla.

Ženské tělo, ať chcete nebo ne, může být náchylnější k tloustnutí. Tak už se tím netrapte!

Pokud tuhle pravdu přijmete, můžete s ní v praxi lépe pracovat. A snáz se vám bude měnit.

Na začátek ještě chci říct, že už před cukrfrí jsem pár let jedla zdravě, „neprasila“ a pravidelně jsem si dopřávala pohyb. Žila jsem zdravým životním stylem a oproti létům před cca 10 lety jsem udělala změnu obrovskou. Nicméně k úplné svobodě v jídle a neřešení toho, co jím, došlo až s cukrfrí.

Jakými změnami prošlo moje tělo po tom, co jsem přestala jíst sacharidy?

Moje tělo se po vyřazení sacharidů změnilo. A změnilo se nejen navenek, ale hlavně zevnitř.

A to je potřeba si říct jako první. Pokud chcete sama přejít na cukrfrí, řešte primárně svoje vnitřní tělo, ne to vnější.

Ani já jsem před cukrfrí moc neřešila své vnitřní tělo. Když jsem přešla na zdravou stravu, byl pro mě hlavní cíl, že jsem konečně zhubla 10 kilo (vnější tělo) a že můžu být konečně spokojená, že jím zdravě. Moc jsem neřešila, že:

  • mám co 3 hodiny hlad a pětkrát za den jím, tudíž mi přišlo, že furt jenom jím
  • musím pořád přemýšlet nad tím, co si zase připravím, abych kila nenabrala zpět
  • si musím dát „vhodné“ jídlo před cvičením a „vhodné“ jídlo zase po cvičení
  • mám hned po probuzení šílený hlad
  • mě přepadávají chutě
  • jsem podrážděná, špatně spím a navíc se mi pořád vrací hemoroidy

Tohle mě před cukrfrí zase až tolik nezajímalo a jela jsem hlavně na vnější vzhled. Ale já chtěla ještě víc. Chtěla jsem vyřešit i to ostatní, co mě ještě trápilo a věděla jsem, že toho můžu docílit ještě „lepší“ stravou – bez cukru a sacharidů.

Proto je moc důležité říct si, PROČ vlastně do změny jdete

Když jsem začala jíst zdravě a zase se normálně hýbat,o svém PROČ jsem věděla. Primární cíl byl zhubnout a taky vyřešit zdravotní problém.

Právě PROČ je pro změnu, ať už jakoukoliv nesmírně důležité. A proč? 🙂

  • změna bude dlouhodobá a stane se vaší přirozeností a součástí
  • bude vaší motivací, i když si budete myslet, že už to chcete vzdát a vrátit se do zajetých kolejí
  • budete si jistá v kramflecích, posílí to vaše sebevědomí a změna bude o to jednodušší

A pokud víte svoje PROČ a chcete žít taky cukrfrí, tak k sobě při změně buďte laskavé a buďte k sobě vlídné, protože se jedná o velkou změnu ve vašem životě. Na rovinu píšu, že pro některé to bude hodně náročné. Ano, mám na mysli vás, milé cukromilky. 🙂

Jak jsem jedla zdravě při změně na zdravý životní styl aneb proč to nebylo ono?

Při změně na zdravý životní styl jsem si začala psát nové seznamy potravin, které jsem doposud neznala a začala chodit do zdravé výživy a chystat si jídlo 5x denně a na více dní do krabiček.

Neřešila jsem, že vlastně stojím pořád v kuchyni a vařím a že mi to zabírá celkem dost času.

Cukr jako takový bílý jsem vysadila už dávno a používala na doslazení a „zdravé“ pečení různé náhražky typu medu a různých sirupů (rýžový, agávový, čekankový,…). To, že jsem občas měla průjmy a hemoroidy se pořád dokola vracely, jsem nějak neřešila a myslela si, že se to časem samo upraví a sedne si to.

Problémy s trávením, ekzémy a záněty samy od sebe nezmizí, je potřeba je řešit zevnitř

To, že jsem přešla na zdravou stravu, šlo po čase samozřejmě vidět zejména navenek. Zhubla jsem postupně 10 kilo a celkově jsem se cítila lépe, zdravěji. Do toho jsem si dopřávala přirozený pohyb, který mě bavil. Jenže občasné trávicí problémy a hemoroidy se jaksi nelepšily.

To, že sem tam máte na toaletním papíře krev vás sice vyděsí, ale když víte, že jste na hemoroidy trpěla téměř celý život a po porodu se to ještě zhoršilo a byla jste s tím i u lékaře, tak se spokojíte s tím, že teď prostě nejsou a teď zase chvilku budou.

Když ale i půl roku od porodu a už několik let na zdravé stravě se tento problém pořád objevoval, tak jsem se rozhodla podstoupit pro mě velmi nepříjemné vyšetření navíc u pana doktora, muže. Ono vystrčit na cizího chlapa zadek a být před ním na všech čtyřech chce opravdu odvahu.

Diagnóza vnitřní hemeroidy, které odstraníme tak, že je podváže gumičkou a ony tím odumřou, tahle lahodná procedura celkem dvakrát.

Cože? Tohle celé znovu opakovat a v této pozici? Neeeeee.

Tak jsem to jednou dala, problémy byly hned po zákroku ještě horší, nehledě na to, že mě týden bolel zadek.

No zafungovalo to, ale jen krátkodobě, tak jsem se rozhodla pro jiné řešení.

Rozhodla jsem se, že zkusím ze svého jídelníčku vyřadit sacharidy a to kompletně, ne jen cukry.

Vědomý přístup k řešení problému

Vnímám teď už souvislosti a vím, že pokud nastane nějaký zdravotní problém, je potřeba se na něj podívat nejprve zevnitř a řešit jeho příčinu, ne až následky. A taky vím, že nejdůležitější je mít zdravé střevo, protože u něj to všechno začíná.

Moc dobře vím, že nás cukr ovládá víc než bychom chtěli a na mozek působí stejně jako třeba pro narkomana droga. Dnes už také vím, že cukr nám sice doplní energii, ale taky nám ji bere a my tím pádem saháme po dalším zdroji. Přitom energii můžeme čerpat i jinak než z cukru.

Taky vím, že způsobuje bolesti hlavy, naše pleť rychleji stárne a taky že nám cukr vevnitř v našem těle zabíjí přátelské bakterie stejně jako třeba antibiotika a kvasinky pak způsobují plísně a záněty (kůže, pusa, pohlavní orgány).

A v neposlední řadě nám způsobuje další chuť na sladké, protože kvasinky se živí dalším cukrem a my pak z toho tloustneme.

Odpovězte si samy, jestli byste si dobrovolně vzaly drogu nebo antibiotika?

Obdivuji svoje tělo, jak je schopné fungovat a jak se umí přizpůsobit.

Jsem mu neskutečně vděčná. Několik let jsem ho mordovala „prasečím“ jídlem, alkoholem, energetickými drinky, pak jsem ho pro změnu několik let trápila nesmyslnými dietami a mučila bez odpočinku ve fitku. Pak přišla velká změna v mé hlavě a já si uvědomila, že takhle to dál nejde a překopala kompletně svůj životní styl a začala ho léčit.

A ještě větší změna v podobě cukrfrí přišla před rokem.

Vědomé vynechání sacharidů z jídelníčku

Nechci se tady zabývat úplnými podrobnostmi, jak to udělat krok za krokem, aby změna byla přirozená, vědomá a hlavně dlouhodobá a příjemná, to budu učit v online kurzu Žij cukrfrí s Hankou.

Ale nejdříve jsem si nastudovala dostatek teoretických informací než jsem se do toho pustila. Začala jsem celkovou přípravou, a pak teprve praxí. A i to je jeden z hlavních důvodů, proč nakonec ze „zkusím to“, se stalo „už jsem rok cukrfrí“.

Jak jsem začala jíst?

Začala jsem velmi pozvolna a postupně a tím, že kdyby mi cokoliv nevyhovovalo, tak toho okamžitě nechám. S vědomím, že vždy můžu přestat a bude to naprosto v pořádku. Vrátila jsem se úplně ke kořenům a k přirozenosti. Po několik měsíců jsem postupně vyřazovala sladká a sacharidová jídla, ovoce a začala jsem se od začátku učit vnímat sladkou chuť, ale tu přirozenou.

Zcela jsem se napojila na svoje tělo, vnímala jsem, kdy má hlad a kdy je to jen chuť a dál pokračovala v mých zajetých rituálech, jako je pohyb, otužování, vnitřní procedury pro čištění těla.

Samozřejmě jsem se od začátku těšila na to, jaké to bude, až budu kompletně cukrfrí, to znamená celkově bez sacharidů, ale vědomě jsem postupovala pozvolna.

První dny a týdny bez sacharidů jsem pociťovala:

  • Ještě větší zhoršení spánku
  • Byla jsem unavená, zejména v odpoledních a večerních hodinách
  • Delší dobu mi trvalo přijmout, že můžu jíst tuk, když dříve bylo vše light
  • Velkou bolest hlavy a podrážděnost
  • Pleť se zhoršila

Tole všechno byly ale signály, že mé tělo nefunguje v pořádku a že se mi po vynechání sacharidů dějou tyhle stavy.

Naučit tělo na nový zdroj energie a ovládat své chutě

Věděla jsem, že tělu bude nějakou dobu trvat než si na fungování bez sacharidů zvykne a že se musí naučit využívat tuky jako nový zdroj energie.

I přes počáteční zhoršení stavu jsem se rozhodla to nevzdát, protože jsem o možných vedlejších a nežádoucích účincích věděla.

A protože sama moc dobře vím, že když víte, proč to děláte, tak pokračujete dál.

A co jsem konkrétně ze svého stravování vyřadila?

  • Veškerý přidaný cukr – bílý cukr, med
  • Koláče, buchty, sladkosti, zmrzliny, sladké pití
  • Téměř všechno ovoce, včetně sušeného a lyo, ponechala jsem si jen tmavé bobulovité
  • Náhražky cukru – sirupy, pasty,…
  • Přílohy se sacharidy – brambory, těstoviny, rýže, pohanka, quinoa,…,mám jen luštěniny
  • Pečivo
  • Mouky, mám pouze ořechové

Jak jíst při cukrfrí? Jak vypadá moje stravování?

Jako první jsem si uvědomila, že se nemusím bát tuků.

Malá poznámka pro ty, co kupujete výrobky s označením light, diet nebo zero. Právě tyto výrobky jsou:

  • plné náhradních sladidel, aditiv a škrobu, tudíž plné cukru
  • uměle dochucené
  • synteticky zpracované
  • více kaloricky nabité než jejich tučnější varianty
  • vysoce chemicky zpracované a nejsou to přirozené potraviny

Co se týká samotného stravování, asi se budete divit, ale jím jen dvakrát maximálně třikrát denně. Nic nevážím, nic nepočítám a jím opravdové jídlo.

Výsledky po roce na cukrfrí:

  • Lepší kvalita spánku.
  • Zmenšení velikosti oblečení na dobu, kdy mi bylo dvacet :-), tzn. 34-36, v dobách přejídaní a diet i 42
  • Na kila o dalších pět méně.
  • Problémy s hemoroidy jsou fuč.
  • Pleť je jasnější a zářivější, bez pupínků.
  • Čistá hlava a svoboda v jídle.

Vím, že byste rády, abych vám tu rovnou napsala konkrétní jídelníček. To bohužel neudělám a ani to není potřeba, protože můžete jíst, co chcete. Inspiraci vám ale dám a konkrétní recepty připravím v online kurzu Žij cukrfrí s Hankou.

Největší odměnou pro mě není menší konfekční velikost, ani kila dolů, ty šla dolů už při změně životního stylu. Ale to, že se vyřešily moje zdravotní problémy a že mám lepší pleť a spánek a jsem v psychické pohodě a netrápí mě náladovost.

Vaše tělo za to stojí, vaše zdraví za to stojí!

Tím, že znáte svoje proč a děláte to kvůli sobě, tak vydržíte. Cesta cukrfrí není osázená růžovými keři a rozhodně to není cesta na měsíc, ale ten výsledek za to stojí.

Moc si přeju, aby byl tento článek pro vás inspirací a abyste se ke svému tělu chovaly laskavě a vlídně. Máte ho všude s sebou a už navždy, tak ať vám dobře slouží.

Přeji všem, ať máme těla zdravé a jsme k nim plné lásky.

Hanka

PS: A pokud máte pocit, že cestu k cukrfrí sama nezvládnete, tak mám tady pro vás skvělého průvodce.

,,Pomáhám lidem připravit si jídlo, aby jim bylo dobrým sluhou a ne zlým pánem a zároveň ukazuju, jak lze propojit zdravé tělo se zdravou myslí. Jsem šťastná maminka, milující manželka, která celý profesní život něco prodávala. Spojuji 4 témata do jednoho celku – jídlo, pohyb, bylinky a homeopatii.'' Můj příběh si přečtěte tady >> Jsem autorkou eBooku Jak být efektivní v kuchyni. eBook si můžete stáhnout zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.