Jak se naladit na stravu a pohyb v jednotlivých fázích cyklu

Nejvíce energie z nás čerpá to, když např. cvičíme ve fázi našeho cyklu, když bychom měly spíše odpočívat.

Pokud pochopíte, jak funguje vaše tělo z hlediska stravy a pohybu v jednotlivých cyklech, budete se cítit lehčeji, odpočatěji a můžete si i pohyb vědomě plánovat.

Je to tak jednoduché a přitom to má takový dopad na to, jak se cítíme! 

Věděly jste, že pokud začnete vnímat svůj cyklus v jeho jednotlivých fázích, může vám pomoci překonat či zmírnit:

  • únavu
  • lenost
  • bolest při a po cvičení
  • nevolnost z jídla
  • kvalitu spánku
  • nižší výkonnost při pohybu

Zajímá vás, jak to teda je?

Kdy máte největší sílu pro pohyb? 

Ta z vás která pravidelně cvičí, možná zaznamenala, že některý týden se jí cvičí zlehka, zvládne toho daleko víc a další týden se musí do jakéhokoliv pohybu vyloženě nutit. Pojďte si pohyb vědomě plánovat dle vašeho cyklu tak, aby se vám nezprotivil, měla z něho stále radost anebo si snad myslela, že jste úplně neschopná, že se vám zrovna dnes nechce, když kamarádka je zrovna jako energizer.

MENSTRUAČNÍ FÁZE (1. – 5. den cyklu)

V této fázi hodně žen vyhledává svůj klid a některé dokonce nesnesou společnost. Může to být spojeno s nabouranou psychikou, protože hormony v těle pracují na vysokých otáčkách, může to být spojeno s fyzickou bolestí. Možná vás bolí břicho, záda, hlava,…Vaše tělo je v této fázi v nejnižší kondici.

Cvičení v této fázi určitě doporučuji, protože vám může pomoct právě od výše zmíněných fyzických problémů. Zvolte spíše pomalejší pohyb a ke konci vašich dnů můžete postupně přidávat na intenzitě.

FOLIKULÁRNÍ FÁZE (do 14. dne cyklu) – předovulační fáze

Tato fáze přichází těsně po vašich dnech. V této fázi můžete pocítit značný příval energie, a tak se toho nebojte využít a tuto energii naplno zužitkovat. Vaše psychika je v této fázi velmi stabilní a jste nejvýkonnější. 

Pohyb vhodný do této fáze cyklu: závody, kardio cvičení, posilování, budování svalů, HIIT (vysoce intenzivní intervalový trénink), kruhový trénink, běh – zapojte veškěrý pohyb, kde je potřeba síla a vytrvalost.

V této fázi jste také velmi optimistická, takže z každého pohybu máte radost, nepociťujete únavu a také se vám dobře hubne, pokud řešíte redukci tuků.

 

OVULAČNÍ FÁZE (14. den cyklu)

Jste emočně velmi stabilní a máte energie na rozdávání. V tento den můžete zkusit nový druh pohybu, nejspíše vás nadchne a bude vás bavit.

LUTEÁLNÍ FÁZE (15. – 28. den cyklu) – poovulační fáze

Jsme ve fázi PMS. Která z nás nebyla v tomto týdnu podrážděná, protivná, štval ji celý svět, nemohla vyjít ani sama se sebou natož s okolím, nelíbila se sama sobě, břicho nafouklé, chutě na sladké, atd.,,,

Jsme totiž ve fázi, kdy na nás padá únava. Vaše tělo chce odpočívat. Nenuťte jej tedy v tomto týdnu do nadlidských výkonů, extrémnímu pohybu, adrenalinu, protože nebudete výkonné. Naopak si v tomto týdnu dopřejte pohyb ve formě dlouhých procházek, zajděte se prodýchat do lesa, můžete také plavat nebo cvičit jógu. Meditujte. Doporučuji se ale pohybu zcela nevyhýbat, protože taková pěkná procházka sama sebou do lesa, vám může zlepšit vaši pochmurnou náladu.

 

Jak jíst během jednotlivých fází cyklu? 

MENSTRUAČNÍ FÁZE (1. – 5. den cyklu)

V těchto dnech se cítíte nafouklá, ne-li dokonce tlustá, tak hodně z nás nemá na jídlo ani chuť, proto chceme odlehčit jídelníček. Může nás také trápit nadýmání.

Dopřejte si lehčí jídla, lehce stravitelná a spíše v menších porcích. Protože s odcházející krví naše tělo ztrácí i železo, zaměřte se na potraviny obsahující dostatek železa, abyste jej tělu vrátily zpět (červené maso, luštěniny, mořské plody, zelená zelenina, sezamová semínka, wakame nebo játra. Dopřejte si chia semínka a dochucujte kari.

Pokud máte tuto fázi nepravidelnou zařaďte do jídelníčku macu peruánskou, moringu a šalvějový čaj.

Dejte si ovoce, zeleniny, kvalitní celozrnné pečivo, vejce.

FOLIKULÁRNÍ FÁZE (do 14. dne cyklu) – předovulační fáze

Vzhledem k tomu, že už víte, že v tuto chvíli jste nabitá energií, kterou i různým způsobem vydáváte, je potřeba ji také zpět doplnit. Můžete zvýšit energii v přijatých potravinách a také navýšit porce.

OVULAČNÍ FÁZE (14. den cyklu)

V této fázi si dejte kvašené a na vlákninu bohaté jídlo, abyste spláchly přebytečný estrogen. Také dodržujte pitný režim nejlépe v podobě čisté vody a můžete si uvařit bylinkové a detoxikační čaje. Zapomeňte na alkohol, kofein a cukr.

 

LUTEÁLNÍ FÁZE (15. – 28. den cyklu) – poovulační fáze

V této fázi máte nejspíše chutě jako na houpačce. Tu zažíváte vlčí hlad a nálety na ledničku, z toho nemáte chuť vůbec na nic a najednou vás přepadne nehorázná chuť na sladké. Tato fáze je z celého cyklu nejdelší a u různých žen se projevuje různou intenzitou. Naučte se svoje tělo poslouchat a i tuto fázi zvládnete s přehledem.

Pokud vás přepadne chuť na sladké, dopřejte si ji. Dejte si kvalitní vysokoprocentní kousek čokolády, kakao, ovoce, ořechy nebo sladké brambory. Určitě se necpěte zákusky, polotovary, kde je přidaný rafinovaný bílý cukr, vaše nálada by po požití byla ještě více jako na houpačce.

V této fázi doplňujte hořčík, tělu chybí. Najdete jej v mléčných a zakysaných výrobcích, oříškách, banánech a sušeném ovoci. Na zmírnění bolestí břicha pomáhají esenciální mastné kyseliny. Najdete je v rybách a kvalitních olejích a také si můžete uvařit meduňkový čaj.

Pokud teď čtete a jste zrovna v jakékoliv fázi vašeho cyklu a říkáte si, že na tom něco bude a máte chuť si vědomě plánovat pohyb a jídlo, máte dobře nakročeno! Huráááá…

P.S. Pokud si myslíte, že by tento článek mohl pomoct i vaší kamarádce, mamince, kolegyni, nenechte si ho pro sebe!

S láskou vaše Hanka

 

 

 

 

 

 

,,Pomáhám lidem připravit si jídlo, aby jim bylo dobrým sluhou a ne zlým pánem a zároveň ukazuju, jak lze propojit zdravé tělo se zdravou myslí. Jsem šťastná maminka, milující manželka, která celý profesní život něco prodávala. Spojuji 4 témata do jednoho celku – jídlo, pohyb, bylinky a homeopatii.'' Můj příběh si přečtěte tady >> Jsem autorkou eBooku Jak být efektivní v kuchyni. eBook si můžete stáhnout zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.