#2 Desetiminutovky s Hankou – Co mám pořád vařit?

„Chci jíst zdravě, ale nevím, co mám pořád vařit… a tak raději nevařím a jím jako doposud.“ Znáte to? Já docela ano a právě proto jsem si vytvořila SYSTÉM V PLÁNOVÁNÍ a PŘÍPRAVĚ JÍDLA. Systém, který chci s vámi sdílet. Tak čtěte dál.

Je to krátký článek, který vám ale může hodně pomoct.

Tento konkrétní tip využijete obzvláště v případě, že máte omezený čas na přípravu jídla nebo nevíte, co máte pořád vařit.

Někdy je fajn jídlo neplánovat a jen tak si vzít něco z ledničky nebo co máme zrovna po ruce, ALE – pokud máte za cíl vařit a jíst zdravěji, pak je potřeba s přípravou jídla a jeho plánováním začít vědomě. Takže jdeme rovnou na to.

Jak vypadá můj systém plánování:

Znáte to taky, když vás napadne, že chcete něco uvařit, nebo si najdete skvělý recept, ale nemáte jej z čeho uvařit, protože nemáte doma potřebné suroviny a do obchodu se vám zrovna nechce.

Nebojte, nejste divní 🙂 Je to myslím celkem běžné.

Připravit zdravé jídlo jen tak z ničeho prostě nejde a potřebujete mít doma zásoby k tomu vhodné.

Jak souvisí plánování s přípravou jídla:

Aby můj tip se systémem plánování dával smysl, tak myslím, že bude přínosné, když si řekneme, že důležité je začít už doma před nákupem.

Týdenní plán jídla

Nechci tím říct, abyste si striktně psaly jídelníček, ale pokud chcete jíst zdravěji než doposud, tak je potřeba i nad jídlem přemýšlet trošku jinak. Respektive moc nepřemýšlet a mít doma základní a opravdové potraviny.

Já si týdenní jídelníček taky neplánuji, ale mám už seznam surovin, o kterých vím, že je potřebuji mít pořád doma, buď v lednici nebo v potravinové skříňce, abych věděla, že si kdykoliv můžu jídlo připravit a nebudu se muset něčím nezdravým odbýt.

Nákupní seznam

Doporučuji si na začátek psát nákupní seznam nových potravin, z kterých chcete vařit, dokud si je nezautomatizujete. Výhoda je i v tom, že nebudete v obchodě dávat do košíku potraviny, které na seznamu nemáte a navíc nákup bude rychlejší.

A jak s tím souvisí vaření?

A jak souvisí to, že mám plán a nákupní seznam s tím, co mám vařit? Je to jednodušší než si myslíte. Nepotřebujete přesné recepty, ani jídelníčky. Stačí se řídit svými chutěmi a svým tělem a když budete mít doma dostatek vhodných potravin, můžete si pak vařit, co chcete a přitom budete jíst zdravě.

Je fajn se inspirovat recepty a ani nechci být jako jeden český kuchař, který říká, že když nemáte to, tak tam dejte ono. Ale ve skutečnosti proč ne? Když si nějaký recept najdete, nemusíte ho přece striktně dodržovat a pokud budete mít doma základní suroviny, uvaříte cokoliv.

A co mám doma vždycky já?

  • dostatek čerstvé zeleniny, ale také nakládané a konzervované pro přípravu salátů, vývaru a příloh (mrkev, celer, petržel, rajčata, okurky, paprika, avokádo, batáty, cukety…)
  • čerstvé i mražené ovoce, čerstvé klíčky
  • vývar v zásobě, tzn. v mrazáku
  • čerstvé maso a rybu – maso týdně obměňuju a jíme všechny druhy, stejně tak jednou týdně čerstvou rybu
  • vejce, máslo, tučnou smetanu, farmářský bílý jogurt, zakysanou smetanu, sýry tvrdé, plátkové a čerstvé
  • kvalitní za studena lisované oleje
  • mouky – mandlová, kokosová, ovesná, lněná, dýňová
  • ořechy, semínka, lyo ovoce, lyo klíčky, 100 % ořechová másla
  • luštěniny
  • dostatek čerstvé kávy 🙂

A co nikdy?

  • polotovary
  • veškeré instantní výrobky
  • margaríny
  • Nescafé 🙂

Taky může chvíli trvat než se na novou stravu naladíte

Obvykle to chvilku trvá než se na novou stravu naladíte. Tím nemyslím, že by vám neměla chutnat, ale spíš jde o návyk na nové chutě, které jste třeba předtím nikdy nevyzkoušely nebo potraviny, o kterých jste možná nikdy neslyšely.

To ovšem platí o všech nových věcech, které jsou pro vás neznámé.

A teď už pryč z Facebooku a popřemýšlet nad tím, jaké potraviny mají u vás v lednici místo a které nikoliv, abyste mohla jíst lépe. 🙂

,,Pomáhám lidem připravit si jídlo, aby jim bylo dobrým sluhou a ne zlým pánem a zároveň ukazuju, jak lze propojit zdravé tělo se zdravou myslí. Jsem šťastná maminka, milující manželka, která celý profesní život něco prodávala. Spojuji 4 témata do jednoho celku – jídlo, pohyb, bylinky a homeopatii.'' Můj příběh si přečtěte tady >> Jsem autorkou eBooku Jak být efektivní v kuchyni. eBook si můžete stáhnout zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.