#7 Desetiminutovky s Hankou – Nevím, jak si sestavit jídelníček

Dneska to bude o jídelníčku a o tom, jak moc velkou roli ve zdravém životním stylu hraje jídlo.

  • Řeknu vám, jak si sestavit svůj jídelníček tak, abyste se cítili spokojeně a odnesete si 15 konkrétních tipů, jak to udělat.

Tak se příjemně nalaďte, udělejte si kávičku a začtěte se. Budu ráda, když mi do komentářů napíšete, jak to s jídelníčky máte vy.

Proč na jídelníčku záleží

Pokud chcete žít zdravěji nebo chcete ve svém stravování udělat změny, ať už kvůli zdraví, hubnutí nebo třeba proto, že chcete jít dobrým příkladem svým dětem, tak je fajn se podívat nejen na to, co teď budu jíst, ale také na to, co už od teď jíst nechci nebo to chci aspoň omezit.

To nejdůležitější, co vám chci o jídelníčku říct, je, že neexistuje univerzální jídelníček pro všechny. 

Jídelníček je důležitou součástí našeho života a je celkovým odrazem našeho myšlení, toho, jak vypadá naše tělo nejen navenek, ale hlavně zevnitř.

Každé jídlo:

  • má jinou energii
  • dává nám jinou výživovou hodnotu
  • a má také svůj velký význam v celkovém pohledu v našem stravování

Nevím, do jaké hloubky to máte s vnímáním jídla vy, ale pro mě je to daleko víc než jen něco, co si musím dát, abych přežila a abych uspokojila základní lidskou potřebu nasytit se.

Tím, jak sem u sebe víc jak deset let neřešila nic jiného a jídlo pro mě bylo mor, tak jsem si k němu nakonec vypěstovala láskyplný vztah a zjistila jsem, že buď mi může jídlo dobře sloužit anebo taky přesně naopak.

Spoustu let jsem držela různé diety, koupila si nespočet jídelníčků na míru, zaplatila za desítky jídelních plánů, vážila šunku na gramy, abych nakonec zjistila, že žádný jídelníček na míru nepotřebuji, jídelní plány jsou nesmysl, pokud nevíte, proč tak jíte a neznáte a neposloucháte svoje tělo a váha že je tak maximálně dobrá pro odvážení mouky do koláče a ani to kolikrát ne.

Tím, že jsem nakonec začala učit jíst ženy kolem sebe nebo spíš jak nad jídlem moc nepřemýšlet, jsem se jím začala sama o to více intenzivněji zabývat. Začala jsem na sobě zkoumat, jak na mě které jídlo působí, které mi dodává energii, po kterém se naopak cítím unavená, zkoumala jsem o to víc, co jí lidé kolem mě a jak vypadají, jak se chovají a jak vypadá jejich zdraví.

Život je hned jednodušší, když na jídlo přestaneme nahlížet jako na něco, co nám ubližuje.

Každé jídlo, které sníte dává něco vašemu tělu a to ať už to dobré, ale také špatné. Záleží jen na vás, co si vyberete.

Jídlo ovlivňuje to, co vám vaše tělo vrátí dříve nebo později zpět

Já vám dám teď 15 konkrétních tipů, jak si takový jídelníček sestavit:

  1. Podívejte se na svoji fyzickou aktivitu. Vyvážený jídelníček vrcholového sportovce se bude lišit od vyváženého úředníka, který sedí celý den v kanceláři a má minimální denní pohyb.
  2. Jídelníček si sestavte dle toho, zda si chcete svoji váhu udržet, zhubnout nebo přibrat svalovou hmotu. Dle toho se i jídelníček bude lišit.
  3. Vybírejte si jídla, která vám chutnají a nenuťte se do něčeho, co s vámi nerezonuje. Pak si jej i dlouhodobě udržíte.
  4. Pokud chcete jídelníček změnit, ať už z jakéhokoliv důvodu, doporučuji si třeba týden psát, co jíte teď, a pak se na to podívat a zamyslet se, co by šlo vynechat, co omezit, co nahradit,…můžete se klidně s někým poradit.
  5. Zkuste jíst pravidelně a je jedno, jestli je to 6x denně nebo 2x, ale naučíte si tím vaše tělo, které bude vědět, co má čekat.
  6. Do jídelníčku zařaďte dostupné suroviny a pestré. Určitě se nebojte zkoušet nové potraviny.
  7. Bílkoviny by měly představovat cca 2 gramy na kilogram vaší váhy. Vážíte-li 60 kg, měli byste přijímat cca 120 g bílkovin za den (kvalitní bílkoviny najdete v mase z volného chovu, rybách, vejcích od šťastných slepiček, ale i luštěninách a ořeších).
  8. Volte kvalitní tuky rostlinného původu nebo živočišné tuky opět pocházející od zvířat chovaných ve volném chovu.
  9. Zařaďte komplexní sacharidy (luštěniny, rýže, ovoce, zelenina).
  10. Omezte nebo zcela vynechejte rafinovaný cukr.
  11. Jezte, když máte hlad, ne když máte chuť.
  12. Dostatek vody.
  13. Pokud cvičíte, tak před i po cvičení se vždy najezte. Jak jíst před a po cvičení najdete i v mém videu,které jsem zařadila do programu Cvič s Hankou.
  14. Ne, nedám vám přesný jídelníček, pokud jste ho čekaly. Držte se rad zmíněných výše. Neznám vaše tělo, nevím, jaké jsou vaše reakce na jednotlivé potraviny, nevím, co vám chutná a co ne.
  15. Naslouchejte svému tělu.

Budu ráda, když mi napíšete do komentářů, jak na tom jste vy, co vám tenhle článek přinesl a jaký jídelníček si sestavíte.

Děkuji, že jste dneska četli a pokud se vám dnešní desetiminutovka líbila, sdílejte, dejte like a buďme ve spojení. Sledovat mě můžete taky na Instagramu @zijzdraveshankou nebo se rovnou připojte na Facebook Žij zdravě s Hankou.

Díky za váš čas a těším se zase u další desetiminutovky!

,,Pomáhám lidem připravit si jídlo, aby jim bylo dobrým sluhou a ne zlým pánem a zároveň ukazuju, jak lze propojit zdravé tělo se zdravou myslí. Jsem šťastná maminka, milující manželka, která celý profesní život něco prodávala. Spojuji 4 témata do jednoho celku – jídlo, pohyb, bylinky a homeopatii.'' Můj příběh si přečtěte tady >> Jsem autorkou eBooku Jak být efektivní v kuchyni. eBook si můžete stáhnout zde >>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.